15 grudnia udostępniamy do ruchu nowy most przez rzekę San w Jarosławiu. Jest to już drugie, niezwykle ważne i zakończone zadanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W zeszłym roku o tej porze spotkaliśmy się na obwodnicy Łańcuta. Za rok spotkamy się na moście w Stalowej Woli. W 2026 roku rozpoczniemy budowę obwodnicy Tyczyna oraz bardzo wyczekiwanej obwodnicy Leska. 2,3 miliarda złotych - tyle wynoszą środki krajowe w budżecie PZDW i stanowią aż 60% wartości inwestycji na drogach wojewódzkich. RFRD oraz Rządowy Fundusz Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych pełnią dla nas ważną rolę, ponieważ mogliśmy wytypować do nich zadania, które kierunkują ruch tranzytowy i wpływają na poprawę lokalnych warunków transportowych poprzez nowe obwodnice i mosty. – rozpoczął marszałek Władysław Ortyl.
W wydarzeniu udział wzięli m.in.: Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów w latach 2017-2023, ministrowie: Andrzej Adamczyk, Jerzy Kwieciński, Anna Schmidt, posłowie: Tadeusz Chrzan, Teresa Pamuła, senator Mieczysław Golba, marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Piotr Pilch, starości: Kamil Dziukiewicz, Barbara Broź, burmistrz Marcin Nazarewicz, wójt Krzysztof Strent, Piotr Miąso oraz prezes Spółki Mosty Łódź Waldemar Pierożak.
Budowa drogi wojewódzkiej nr 865 w nowym śladzie ma długość 2 km. Trasa zlokalizowana jest na terenie gminy Jarosław w miejscowościach Munina i Sobiecin. Przecina obszar Natura 2000 „Rzeka San” i przebiega przez tereny zalewowe oraz nieużytki rolne. Początek zlokalizowano na węźle drogowym „Jarosław-Munina” DK 94. Węzeł został rozbudowany o nowe łącznice i dwa ronda w celu zapewnienia możliwości skrętnych we wszystkich relacjach. Droga przed mostem prowadzona jest w nasypie, natomiast za mostem w nasypie i po istniejącym terenie. Nad rzeką San, nad wałem przeciwpowodziowym, drogą wewnętrzną oraz nad terenami zalewowymi zaprojektowano obiekt mostowy o długości 624 m. Łącznie wbudowano w obiekt 12 036 m3 betonu, użyto 2 243 tok stali zbrojeniowej i 273 tony kabli sprężających, których długość wynosi ok. 233 km.
Nowy odcinek DW 865 połączono w formie skrzyżowania typu rondo z drogą powiatową 1719R w Sobiecinie, a dalej włącza się w ciąg nowego 2 km odcinka Sobiecin-Koniaczów i przebudowywanej drogi wojewódzkiej nr 865 (w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej). Dostęp do nieruchomości przyległych zapewniono poprzez zjazdy i dodatkowe jezdnie. W ramach zadania przebudowano infrastrukturę techniczną. W zakres zadania włączone są również budowy: oświetlenia ulicznego w rejonie skrzyżowań, chodników, ciągu pieszo-rowerowego, zatoki autobusowej, przejść ekologicznych i płotków herpetologicznych dla płazów, przebudowa wału przeciwpowodziowego.
Cel realizacji zadania:
Most jest drugą przeprawą przez San i przejmie znaczną część ruchu na kierunku Jarosław-Bełżec, odciążając jedyny istniejący most na ulicy Sanowej w Jarosławiu. Przyczyni się do odciążenia istniejącej sieci drogowej i przeniesienia ruchu pojazdów ciężkich poza obszary intensywnie zabudowane oraz pozwoli na zwiększenie płynności ruchu. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej usytuowany jest tak by powstały nowe tereny przeznaczone pod przyszłe strefy ekonomiczne.
Od postawienia pierwszej kreski na mapie, przez przetargi, budowę, do udostępnienia drogi do ruchu, potrzeba minimum pięciu intensywnych lat. Zaangażowanie pracowników PZDW, jak i Wykonawcy było kluczowe, by pomimo napotkanych trudności kontraktowych takich jak wykopaliska archeologiczne, udało się zakończyć budowę w 2025 r. – podsumowuje dyrektor Piotr Miąso.
Kalendarium inwestycji:
2020-2022 Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID zadania „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 wraz z budową mostu na rzece San w m. Munina - Sobiecin” przez Promost Consulting. Współfinansowanie z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury - Mosty dla Regionów
27.01.2022 Wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Podkarpackiego.
27.07.2022 Podpisanie umowy w sprawie udzielenia dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – zadania mostowe przez Wojewodę Podkarpackiego i Zarząd Województwa.
20.02.2023 Podpisanie umowy na realizację zadania ze Spółką Mosty Łódź.
16.05.2023 Symboliczne wbicie łopaty na placu budowy.
2023-2025 Realizacja robót budowalnych.
15.12.2025 Udostępnienie drogi do ruchu (odc. Munina-Sobiecin-Koniaczów).
Po oddaniu mostu do użytkowania, zmieniony zostanie przebieg drogi wojewódzkiej nr 865. Odcinek drogi wraz ze starym mostem na ulicy Sanowej będzie przekazany do Zarządu Dróg Powiatowych w Jarosławiu. W 2010 roku most przeszedł remont kapitalny i obecnie jest w dobrym stanie technicznym.
Mamy dużo pracy do wykonania na drodze wojewódzkiej nr 856, na której realizujemy trzy zadania z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej oraz jedno z „Polskiego Ładu”. Szukamy źródła finansowania dla 19 kilometrowego odcinka między Cieszanowem a Narolem, żeby droga wojewódzka nr 865 była całkowicie przebudowana. Dokumentacja projektowa jest gotowa, tak jak dla odcinka Koniaczów-Szówsko, dla którego przewidzieliśmy wyjazd na rondzie w Koniaczowie. – dodaje dyrektor Piotr Miąso.
Podsumowanie aktualnie realizowanych zadań na drodze wojewódzkiej nr 865 przez PZDW:
- Budowa nowego odcinka DW 865 wraz z budową mostu na rzece San w m. Jarosław
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Całkowita wartość projektu: 176 948 428,00 PLN
Wartość dofinansowania: 136 800 000,00 PLN
- Przebudowa/rozbudowa/budowa drogi wojewódzkiej nr 865 na odcinku Sobiecin - Cieszanów
Dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Całkowita wartość projektu: 252 959 962,96 PLN
Wartość dofinansowania: 215 015 968,51 PLN
W ramach projektu realizowane są 4 zadania:
1. Budowa nowego odcinka DW 865 Sobiecin-Koniaczów 2023-2025
2. Przebudowa i rozbudowa DW 865 na odcinku Koniaczów-Zapałów 2023-2026
3. Przebudowa/rozbudowa DW 865 na odcinku Zapałów-Lipina 2023-2025
4. Przebudowa/rozbudowa DW 865 na odcinku Oleszyce-Cieszanów 2024-2027
- Przebudowa/rozbudowa DW 865 na odcinku od końca obwodnicy Narola do granicy województwa
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
Całkowita wartość projektu: 26 700 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 23 500 000,00 PLN
Wartość inwestycji na DW 865: 456 608 390 PLN
Dofinansowanie UE i krajowe: 375 315 968 PLN
Budżet Województwa: 116 391 853 PLN