Wersja: 4
Zmodyfikował: Rzecznik PZDW
Data modyfikacji: 2024-08-02 14:09:13
Tytuł projektu: Łączymy pogranicze Karpat Wschodnich / Spájame pohraničie Východných Karpát
Numer projektu: PLSK.02.01-IP.01-0021/23
Program: Interreg Polska-Słowacja 2021-2027
Priorytet: Lepiej połączone Pogranicze
Działanie: Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawa dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej
Beneficjent: Województwo Podkarpackie
Partner wiodący: Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja
Wydatki ogółem: 4 982 466,77 EUR
Dofinansowanie UE: 3 948 156,37 EUR
Data rozpoczęcia: 2024-04-01
Data zakończenia: 2026-03-31
Transport na pograniczu w dużej mierze opiera się na samochodach osobowych. Mając na uwadze poprawę jakości i bezpieczeństwa ruchu na drogach pogranicza oraz dostępności obszaru dla transportu publicznego, a także w trosce o środowisko, głównym celem projektu jest zapewnienie bezpiecznej infrastruktury odpornej na zmiany klimatu i przyczyniającej się do zacieśnienia integracji gospodarczej i społecznej oraz poprawy mobilności transgranicznej, co będzie miało pozytywny wpływ na promowanie zrównoważonej multimodalnej mobilności, która nie generuje zanieczyszczeń. Celem projektu Łączymy pogranicza Karpat Wschodnich jest modernizacja i przebudowa drogi II/575 od od wsi Havaj do wsi Malá Poľana po stronie słowackiej, o łącznej długości 2,575 km oraz drogi 892 na odcinku od granicy państwa do wsi Radoszyce po polskiej stronie, o łącznej długości 5,157 km.
Przedmiotem projektu po stronie słowackiej jest remont drogi II/575 na odcinku od wsi Havaj do wsi Malá Poľana. Łączna długość remontowanego odcinka wynosi 2,575 km. Droga na tym odcinku wykazuje wady w nawierzchni i warstwie podbudowy, systemy odwadniające rowów i przepustów są niewystarczające, a w niektórych miejscach nawierzchnia drogi i jej podłoże mają niedostateczną nośność. W ramach przebudowy drogi na tym odcinku przewidziano następujące prace:
• zabezpieczenie miejscowych osuwisk, kompletna wymiana konstrukcji jezdni lub warstwy ścieralnej w określonym zakresie,
• wymiana i montaż barier, poręczy i słupków kierunkowych,
• wykonanie przepustów i urządzeń odwadniających.
Przedmiotem zadania po stronie polskiej jest modernizacja DW nr 892 na odcinku od granicy państwa do wsi Radoszyce. Łączna długość remontowanego odcinka drogi 892 wynosi 5,157 km. W ramach zadania przewidziano następujące prace:
• wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni,
• wymiana konstrukcji nawierzchni w miejscach występowania przełomów,
• wzmocnienie nośności poboczy – ścinanie i uzupełnienie,
• nawiązanie wysokościowe istniejących zjazdów do nowej warstwy ścieralnej,
• remont nawierzchni bitumicznej parkingów wraz z zapewnieniem miejsc dla osób z niepełnosprawnościami,
• oczyszczenie rowów wraz z profilowaniem dna oraz skarp rowów,
• oczyszczenie przepustów pod zjazdami,
• oczyszczenie przepustów pod drogą wraz z remontem ścianek czołowych przepustów oraz oczyszczeniem elementów betonowych z roślinności, zanieczyszczeń i krzaków,
• naprawa istniejących umocnień rowów drogowych wraz z uzupełnieniem umocnień w miejscach rozmywania dna i skarp rowów,
• oczyszczenie terenu w rejonie wylotów z krzaków i samosiejek które utrudniają swobodny przepływ i zmniejszają światło przepustu,
• przestawienie i uzupełnienie oznakowania pionowego,
• wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego.
Główny cel projektu jest zgodny z Priorytetem 2 Programu – Lepiej połączone pogranicze. Realizacja projektu zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej dzięki poprawie jakości infrastruktury drogowej o charakterze transgranicznym, przy uwzględnieniu aspektów lepiej skomunikowanego pogranicza oraz mobilności transgranicznej, będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, kulturę i edukację oraz rozwój usług, co przełoży się na wzrost zainteresowania walorami turystycznymi regionu, zarówno ze strony mieszkańców pogranicza, jak i osób odwiedzających pogranicze słowacko-polskie.